Home Economic Autostrada Orăștie-Sibiu, refăcută abia de la vară

autostrada orastie sibiu
Sursa Foto: voceatransilvaniei.ro

Contractul cu Salini-Impregilo, firma carea a construit autostrada Orăștie-Sibiu, a fost reziliat după ce, la peste patru luni de la demolarea șoselei, italienii nu au transmis nicio soluţie privind reconstrucţia celor aproximativ 200 m de autostradă.

Potrivit ministrului Transporturilor, Dan Costescu, statul român căută un alt constructor care să termine lucrările până la vară.

Se va demara o cerere de ofertă pentru un nou constructor pentru zona de 200 de metri demolată plus încă 500 de metri unde au apărut fisuri. Termenul pentru finalizare, dacă nu sunt contestații, este august 2016, a declarat Dan Costescu.

Pe de altă parte, se pare că italienii nici nu prea ar fi vrut să înceapă reconstrucția autostrăzii. Pentru că porțiunea ce ar trebui refăcută ar putea să ajungă chiar la patru kilometri ceea ce ar implica cheltuieli de aproximativ 50 de milioane de euro, bani pe care cei de la Salini – Impregilo nu erau dispuși să îi cheltuie din buzunarul lor.

Trebuie să se continue cu verificarea zonelor unde au fost descoperite neconformităţi. Dacă se reconfirmă că pe o porţiune cuprinsă între 3 şi 4 km sunt neconformităţi atunci se continuă demolarea. Abia atunci se poate estima cât costă refacerea autostrăzii. Dacă se demolează încă 3-4 km de autostradă trebuie investit încă cel puţin 10 milioane de euro. Demolarea şi reconstrucţia costă 10-12 milioane de euro/km, nu e clar cine reconstruieşte, au explicat sursele guvernamentale, citate de Capital.

Potrivit acelorași surse, ministrul Costescu este optimist pentru că abia de la jumătatea lunii martie se poate face proiectul pentru refacerea autostrăzii Orăştie-Sibiu, lucrările durează aproximativ 6 luni, așa că în cel mai bun caz, se va putea circula pe autostrada Orăștie-Sibiu tocmai la sfârşitul anului.

Autostrada Orăștie-Sibiu a fost închisă la începutul lui septembrie pe porțiunea cuprinsă între Săliște și Cunța, adică lotul III atribuit spre proiectare și execuție italienilor de la Impregilo. Motivul: la câteva sute de metri de viaductul de la Aciliu trebuia refăcut întreg terasamentul, unde lucrările au fost prost executate, iar asfaltul s-a fisurat la zece zile după inaugurarea din 14 noiembrie 2014.

În termen de aproximativ o lună, constructorii au demolat terasamentul pe o porțiune de aproximativ 200 de metri, după care lucrările au fost oprite pentru proiectarea unei soluții tehnice.

CNADNR a făcut plângere penală pentru lucrările efectuate la autostrada Orăștie-Sibiu

La două luni după închiderea autostrăzii Orăștie-Sibiu, autoritățile române au anunțat că au formulat o plângere penală împotriva constructorilor italieni de la Salini Impregilo.

Având în vedere faptul că potrivit dispozițiilor legale și contractuale, Antreprenorul Salini – Impregilo SpA, este singura entitate responabilă cu proiectarea și executarea lucrărilor aferente construcției autostrăzii Oraștie-Sibiu, lot 3, CNADNR a formulat plângere penală la parchetul de pe lângă tribunalul Sibiu.  
În acest sens, CNADNR SA solicită organelor abilitate să efectueze cercetările necesare față de Antreprenor pentru săvârșirea următoarelor infracțiuni:  
–          infracțiunile prevăzute de articolul 35 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată,
–          infracțiunea de înșelăciune prevăzută de articolul 244 din Codul penal
–          infracțiunea de efectuarea de lucrări neautorizate ori cu încălcarea condițiilor stabilite în autorizație în zona drumului public prevăzute de articolul 341 din Codul penal, arăta la acea vreme un comunicat de presă al CNADNR.

De asemenea, CNADNR solicită și recuperarea prejudiciului de aproape 605 milioane de euro de la constructorul italian.

În temeiul articolului 20 din Codul de procedură penală, CNADNR SA se constituie și parte civilă cu prejudiciul ce urmează a fi stabilit, având în vedere că valoarea contractului a fost de 604.791.600,00 lei fără TVA, din care 85% Fonduri de Coeziune de la U.E și 15% fonduri de la Bugetul de Stat, se arată în comunicatul Companei de autostrăzi.

Între timp, șeful CNADNR, Narcis Neaga, a fost demis și a fost plasat sub control judiciar fiind acuzat de abuz în serviciu pentru că ar fi favorizat constructorul italian.

Cert este că România este acum obligată să returneze toată contribuţia nerambursabilă primită de la UE, adică 370 de milioane de euro, deoarece autostrada Orăștie-Sibiu nu a fost funcţională până pe 31 decembrie 2015.

Dacă ţi-a plăcut acest articol, urmăreşte Rețeaua de Știri pe Facebook:

SĂNĂTATE