Home Sanatate Cum poți să reduci riscul de cancer. 10 sfaturi din partea specialiștilor

asistente

A face mai multă mișcare sau a consuma mai puțin alcool pot fi sfaturi evidente dacă vrei să te menții în formă. Dar experții au acum argumente științifice pentru a demonstra că aceste două obiceiuri sunt direct legate de riscul de a face cancer.

Peste 84.000 de cazuri ar putea fi prevenite în fiecare an doar în Marea Britanie dacă oamenii ar scădea în greutate, ar face mai mult sport sau ar lăsa deoparte băutura, arată un studiu The World Cancer Research Fund. Estimarea subliniază că aproape o treime dintre cele mai întâlnite tipuri de cancer ar putea fi evitate prin adoptarea unui stil de viață mai sănătos. 

Păstrează o greutate optimă

A fi supraponderal crește riscul de apariție a 10 tipuri de cancer, printre care cel la stomac, la ficat, la sân sau apariția tumorilor la prostată. Experții explică asta prin faptul că celulele grase produc hormoni precum estrogenul, care crește riscul de cancer la sân. De asemenea, prea multă grăsime face ca organismul să producă așa numiții “hormoni de creștere”, care au legătură cu apariția bolii.

Grăsimea stimulează o reacție inflamatorie a organismului, precum cea care are loc când corpul luptă cu o infecție. Iar aceasta, la rândul ei, poate duce la apariția tumorilor. Sfatul este de a reduce consumul de grăsimi și de zahăr și de a încerca să faceți mai multă mișcare. 

O greutate optimă reduce de asemenea riscul de infarct și de diabet de tip II, spun medicii.

Fii activ

Se știe deja că a fi activ aduce beneficii inimii și plămânilor, dar diminuează de asemenea posibilitatea apariției cancerului la stomac și sân, printre altele. Studiul arată că unul din nouă cazuri de cancer uterin ar putea fi prevenit dacă oamenii ar face mai multă mișcare.

Specialiștii nu au reușit să determine exact cum exercițiile fizice reduc riscul de cancer, dar studiile arată că mișcarea regulată ajută la menținerea unui nivel optim am hormonilor, în vreme de un dezechilibru al acestora este foarte posibil să ducă la apariția bolii. De asemenea, mișcarea are rolul de a ne ajuta să prevenim obezitatea, ceea ce ne duce la primul sfat, cel de a păstra un index normal al masei corporale. Activitatea fizică are și alte beneficii, precum întărirea sistemului imunitar și păstrarea sănătății sistemului digestiv. 

Mănâncă legume și fructe

O dietă bazată pe plante, bogată în produse vegetale și fructe poate ține cancerul la distanță, spun specialiștii centrului internațional. Acestea se pare că reduc riscul de cancer în gât, esofag, stomac, plămâni și al cavității bucale.

Ele conțin de asemenea substanțe denimite fitochimicale, care țin în formă celulele care împiedică apariția cancerului. Mai mult decât atât, conțin un număr redus de calorii, ceea ce duce la menținerea unei greutăți normale.

Bea mai puțin alcool

Alcoolul este legat direct de cancerul la nivelul cavității bucale, în gât, al esofagului, intenstinului și sân. Sfatul este ca bărbații să nu bea mai mult de două băuturi alcoolice, iar femeile una singură în fiecare zi.

Studiul arată că unul din cinci cazuri de cancer la sân are legătură directă cu cancerul la sân. Nici în acest caz nu e clară legătura, dar medicii cred că alcoolul afectează ADN-ul, ceea ce crește riscul apariției bolii. Mai mult decât atât, alcoolul devine și mai periculos atunci când este combinat cu fumatul.

Sfaturile privind reducerea consumului de alcool se referă la consumarea unor cantități mai mici, diluarea alcoolului cu apă și evitarea totală a băuturilor alcoolice timp de câteva zile.

Evită băuturile carbogazoase și mâncarea de la fast food

Măncărurile care conțin un număr ridicat de calorii cresc riscul de cancer, deoarece persoanele obișnuite cu astfel d meniuri sunt mult mai expuse obezității. Și când spunem mâncare cu număr crescut de calorii ne referim la ciocolată, snacks-uri, chips-uri, biscuiți și fast food, cum ar fi burgerii. Băuturile carbogazoase, energizantele sau milkshake-urile sunt de asemenea bogate în calorii, la fel ca și sucurile naturale, care au foarte mult zahăr. De aceea nu este recomandat să consumați mai mult de un pahar pe zi.

Specialiștii spun că alternativa o poate reprezenta consumul de apă, ceai sau cafea neîndulcite, sau chiar așa numitele băuturi cu zero calorii, deoarece până în acest moment nu s-a demonstrat că ar presupune vreun risc.

Consumă mai puțină sare

Sarea potențează gustul unei mese, dar în același timp crește tensiunea, precum și riscul de cancer la stomac. Sarea afecteată flora stomacală, cred medicii, iar corpul are nevoie doar de o cantitate redusă. Mai exact, doar 6 grame pe zi. Drept urmare, uitați-vă pe etichetele produselor înainte de a le cumpăra și luați în calcul și acest aspect.

Pentru a vă dezobișnui de mâncărurile sărate, sfatul este să reduceți treptat cantitatea pe care o puneți în mâncare și să o înlocuiți cu condimente, usturoi sau lămâie. Mâncarea gătită în casă vă oferă un control mai bun asupra acestui aspect și astfel puteți evita alimentele care conțin deja o cantitate considerabilă de sare adăugată de producător.

Mănâncă mai puține mezeluri și carne procesată

Nu doar că producătorii pun sare în produsele din carne procesată, dar acestea conțin și coloranți și alți aditivi care afectează intestinul și stomacul.

Studiile arată de asemenea că persoanele care consumă cantități mari de carne de porc, vită sau oaie tind să mănânce mai puține legume, deci beneficiază mai puțin de avantajele acestora, explicate mai sus.

500 de grame de carne pe zi ar fi cantitatea maximă pe care ar trebui să o mâncăm, iar șunca, bacon-ul și celelalte mezeluri ar trebui eliminate de tot din alimentație, spune World Cancer Research Fund. Și asta pentru că metodele de procesare, precum afumarea sau sărarea și aditivii cresc riscil de cancer.

Totuși, carnea roșie nu trebuie eliminată total, deoarece este o sursă importantă de proteine, fier și zinc.

Nu vă bazați pe vitamine artificiale și suplimente alimentare

Cei mai mulți oameni iau vitamine și minerale cu scopul de a își menține în formă organismul, dar unele dintre ele fac mai mult rău decât bine. Unele astfel de suplimente alimentare pot ajuta la menținerea sănătății, însă altele pot expune corpul unui risc. Drept urmare, este necesar să consultați medicul înainte de a începe să le luați.

De asemenea, acestea nu trebuie să înlocuiască o dietă echilibrată, arată raportul World Cancer Research Fund.

Mamele trebuie să alăpteze copiii

Alăptarea le ajută pe tinerele mame să scape de excesul de grăsime mai repede, reducând riscul de cancer la sân, prin diminuarea nivelului hormonilor care pot provoca apariția cancerului. La finalul perioadei de alăptare, organismul elimină celulele care pot avea ADN-ul modificat, spun specialiștii.

Sfatul este ca femeile să hrănească exclusiv la sân copiii timp de șase luni, după care să nu abandoneze complet alăptarea, dar să completeze mesele nou-născuților și cu alte alimente.

Și copilul va avea multe avantaje care îi vor oferi posibilitatea să se dezvolte sănătos, și cu un sistem imunitar puternic. Alăptarea reduce riscurile apariției diareei, constipației sau anumitor tipuri de infecții la nou nascuti, arată studiul.

Renunță la fumat

Deși lăsat la final, acesta este cel mai important lucru care trebuie făcut pentru reducerea riscurilor apariției cancerului, spun cei de la World Cancer Research Fund. Unul din doi fumători mor ca urmare a unei afecțiuni legate de acest obicei periculos.

Fumatul cauzează aproximativ 90% dintre cazurile de cancer la plămâni, deoarece deteriorează celulele din organism. Fumul de țigară este plin de chimicale care afectează țesutul plămânilor. Și deși pe moment acesta se poate reface, fumatul îndelungat face imposibilă însănătoșirea.

Fumatul poate cauza apariția cancerului în mai multe zone ale organismului, precum cavitatea bucală, gât, laringe, esofag, vezică, rinichi, ficat, stomac și pancreas.

Dacă ţi-a plăcut acest articol, urmăreşte Rețeaua de Știri pe Facebook:

SĂNĂTATE