Home Inedit Fantastica poveste a teroristului politicos care a sărit cu o avere din...

Mii de emisiuni, documentare, filme, articole au fost scrise în ultimii 40 de ani despre singurul om care a deturnat un avion și a rămas neidentificat în istoria Statelor Unite. Numele său de cod: D.B. Cooper.

Totul a început pe 24 noiembrie 1971, când un bărbat a cumpărat un bilet de avion pe aeroportul din Portland pentru o cursă Northwest Orient Airlines care urma să îl ducă în Seattle, un zbor de doar 30 de minute. S-a prezentat ca fiind Dan Cooper, dar, din cauza unei erori în relatările din presă despre cazul său, a rămas în istorie drept D.B. Cooper. 

D.B. Cooper 1

Bărbatul s-a urmat în avion, un Boeing 727-100, în spatele spațiului pentru pasageri, și-a aprins o țigară și a cerut un coniac și apă minerală. Martorii își amintesc despre el că ar fi avut aproximativ 40 de ani, în jur de 1,80 metri, purta un impermeabil, pantofi cu toc jos, un costum închis, cămașă albă, o cravată neagră și un ac de cravată cu perle. 

Zborul 305, plin doar o treime, a decolat la timp, la 14:50 ora locală. La scurt timp, Cooper i-a dat un bilețel stewardesei Florence Schaffner, care stătea pe un scaun în apropierea sa. Inițial, aceasta a crezut că bărbatul i-a dat numărul său de telefon, așa că a lăsa biletul nedeschis, în poșetă. Cooper s-a aplecat spre ea și i-a spus: “Domnișoară, cred că ar fi bine să citiți biletul. Am o bombă asupra mea.”

Biletul era scris cu un tip de marker, cu litere mari: “Am o bombă în servietă. O voi detona dacă va fi nevoie. Vreau să vii să te așezi lângă mine. Acest avion a fost deturnat”

Stewardesa s-a conformat și a cerut să vadă dispozitivul exploziv. Cooper a întredeschis servieta, în care se vedeau opt cilindri de culoare roșie, legați între ei cu fire și atașați la un dispozitiv care conținea o baterie. După ce a închis geanta, i-a spus femeii pretețiile sale: 200.000 de dolari (peste 1.000.000 de dolari la valoarea de astăzi), patru parașute și un camion de realimentare care să fie pregătit în Seattle. Stewardesa a transmis cererile bărbatului către pilot, care a luat legătura cu solul pentru a prezenta situația. 

Ceilalți 36 de pasageri de la bord nu au știut nicio clipă ce se întâmplă. Au fost informați doar că zborul va întârzia, din cauza unei probleme tehnice. În tot acest timp, oficialii companiei aeriene și agenții FBI încercau să îi satisfacă cererile teroristului.

Avionul s-a învârtit aproape două ore în zona aeroportului. Stewardesa a remarcat că bărbatul cu servietă părea să cunoască bine zona, reușind să identifice unde este râul Tacoma sau la ce distanță era o bază aeriană a armatei SUA.

Citește și: Cel mai sadic criminal în serie din istoria lumii. Lista victimelor este înfricoșătoare

În tot acest timp, teroristul era calm și extrem de politicos. A cerut încă un coniac cu apă minerală, pe care l-a plătit și a insistat ca stewardesa să păstreze restul. Mai mult, a cerut ca echipajul să primească mâncare în timpul escalei de la Seattle. 

DB COOPERAutoritățile au reușit să obțină banii de la mai multe bănci locale și au notat seriile bancnotelor. Au vrut să îi trimită lui Cooper parașute militare, însă acesta a refuzat, cerând în schimb unele civile, de agrement.

La 17:24, Cooper a fost informat că cererile sale au fost îndepinite, iar la 17:39 avionul a aterizat la Seattle. I-a cerut pilotului să meargă într-o zonă izolată și să stingă luminile din aeronavă. Un oficial al companiei aeriene s-a apropiat și a livrat rucsacii cu bani și parașutele pe la spațiul cargo al aeronavei. Odată cerințele rezolvate, Cooper le-a permis pasagerilor și stewardeselor să coboare. 

În timp ce aeronava era alimentată, teroristul a prezentat planul său piloților: o cursă spre Mexico City, la viteza minimă posibilă și la cel mult 3.000 de metri altitudine. A cerut, de asemenea, ca flapsurile să rămână coborâte pe tot parcursul călătoriei, flapsurile să fie coborâte cu 15 grade și cabina să nu fie presurizată. Echipajul l-a informat că autonomia aeronavei e de aproximativ 1,600 km, deci ar fi nevoie de o realimentare pentru acest traseu. Cooper a acceptat și, de comun acord, au stabilit ca următoarea escală să aibă loc la Reno, Nevada.

Citește și: Povestea prizonierului care a intrat de bunăvoie în lagărul de la Auschwitz pentru a dezvălui ororile

Ultima cerință a fost ca ușa pentru cargo să rămână deschisă în timpul decolării, lucru cu care oficialii companiei nu au fost de scord. Cooper i-a asigurat că o va ridica el însuși odată ce aeronava va fi în aer. 

Zis și făcut! La scurt timp, avionul era din nou în aer, la bordul său aflându-se doar Cooper, pilotul, copilotul, un inginer și un însoțitor de zbor. Trei avioane de luptă ale armatei s-au ridicat și ele de la sol pentru a însoți de la distanță aeronava deturnată. Cooper le-a cerut tuturor celor de la bord să intre în cabina pilotului și să rămână acolo, cu ușa închisă.

FBI bulletin DB Cooper

Echipajul povestește că la un moment dat, aparatele de zbor au indicat fluctuații ale presiunii, ceea ce însemna că ușa de la compartimentul cargo rămăsese deschisă. La 22:15, aparatul a aterizat pe Aeroportul din Reno, așa cum era prevăzut. Forțele de ordine au luat cu asalt aeronava, descoperind însă că teroristul a dispărut.

În avion, agenții au găsit 66 de seturi de amprente, dar acestea nu se potriveau cu cele ale infractorilor cunoscuți. Au fost făcute teste, interviuri cu martorii, chiar și reconstituiri ale zborului, totuși nimeni nu a reușit să își dea seama deasupra cărei zone suspectul părăsise aeronava. Nici măcar echipajele avioanelor militare care însoțeau cursa nu au văzut ceva suspect.

Căutările la sol după indicii care ar fi putut duce la prinderea suspectului au rămas și ele fără rezultat. Specialiștii FBI au trimis seriile bancnotelor către bănci, cazinouri și alte instituții financiare, iar ulterior le-au publicat și în presă, dar banii nu au apărut nicăieri.

La șapte ani de la incident, în 1978, un vânător a găsit un carton cu instrucțiuni de coborâre a ușii de la compartimentul cargo pentru un Boeing 727, în apropierea Castle Rock, pe ruta de zbor a avionului.

Iar în 1981, un băiat de 8 ani aflat în vacanță cu familia a descoperit trei pachete de bani, cu seriile care fuseseră înmânate teroristului, pe malul râului Columbia, la o distanță apreciabilă de locul în care fusese găsit și cartonul cu instrucțiuni. Cum au ajuns acolo și mai ales ce s-a întâmplat cu restul de bani rămâne în continuare un mister.

Bani gasitiÎn 2007, la 36 de ani de la misteriosul incident, FBI a anunțat că a reușit să obțină profilul ADN al teroristului, în urma analizării probelor de pe acul de cravată care fusese abandonat la bordul avionului. Nici această evoluție nu i-a ajutat însă pe agenți.

Chiar și după atâția ani, căutarea lui Cooper a continuat, iar probele, reanalizate în 2009, au arătat urme de titaniu, ceea ce a dus la concluzia că bărbatul lucra în industria chimică sau în cea metalurgică, posibil având și o funcție de conducere în instituția la care era angajat.

În toți acești ani de la incident, FBI a mers pe nenumărate piste, încercând să descifreze misterul. Una dintre teorii este că bărbatul a avut de a face cu forțele armate, având în vedere că a identificat rapid baza aeriană de lângă Seattle, lucru neaccesibil publicului de rând.

Dan CooperPe de altă parte, s-a crezut că și-a luat numele după un personaj de benzi desenate din Belgia, în vogă la acea vreme, care reprezenta un pilot canadian. Doar că acestea nu fuseseră niciodată traduse în engleză, de unde agenții au dedus că e posibil ca bărbatul să fi petrecut ceva vreme în Europa înainte de a da lovitura. Sau ca el să fie din Canada și să se fi identificat cu eroul cărților.

FBI a crezut de asemenea că teroristul a cerut 4 parașute în ipoteza în care ar putea fi nevoit să sară împreună cu unul sau mai mulți membri ai echipajului. Agenții au răscolit și toate sesizările privind persoane dispărute în acea perioadă, dar nu au găsit ceva relevant, de unde au tras concluzia că după ce a deturnat avionul, bărbatul a revenit la viața lui de zi cu zi.

De-a lungul anilor, criminaliștii au analizat nenumărați suspecți, și chiar și o… suspectă. Barbara Dayton, născută Robert și care a suferit o operație de schimbare de sex a susținut că s-a deghizat în bărbat și a pus la cale întreaga tărășenie în semn de protest față de politica operatorilor aerieni de a nu angaja femei pe post de pilot. Ulterior, și-a retras declarațiile, de teamă că va fi pusă sub acuzare pentru terorism. FBI nu a comentat niciodată public această ipoteză.

Veterani de război, foști membri ai trupelor speciale, instructori de parașutism au afirmat că ei ar fi fost, de fapt, J.D. Cooper. În alte cazuri, familiile au fost cele care au sesizat agenții, bănuind că una rudele lor ar fi teroristul.

În 2011, Marla Cooper, nepoata unui anume Lynn Doyle Cooper, a susținut că, pe când era copil, i-a văzut pe doi unchi ai săi plănuind ceva misterios, care implica și folosirea unor aparate de emisie-recepție. O zi mai târziu, avionul a fost deturnat, iar unul dintre cei doi, care susținuseră că merg la vânătoare, s-a întors acasă rănit serios și plin de sânge. L.D. Cooper, a susținut ea, era obsedat de personajul de benzi desenate Dan Cooper și avea pe pereți pagini întregi din revistele care îl înfățișau pe eroul imaginar.

Deși D.B. Cooper a fost un terorist care a pus în pericol viețile a zeci de oameni, curajul său este apreciat de oameni, iar în unele orașe din Statele Unite sunt vândute suveniruri cu portretul robot dat publicității la acea vreme de FBI. În Ariel, Washington, există chiar Cooper Day, eveniment anual programat în jurul datei la care a avut loc deturnarea. Povestea teroristului politicos a inspirat de asemenea episoade ale unor seriale celebre precum Prison Break, White Collar sau Numb3rs. 

Citește și: “Hitler a fost tatăl meu!” Povestea bărbatului care a susținut toată viața că a fost fiul dictatorului

Dacă ţi-a plăcut acest articol, urmăreşte Rețeaua de Știri pe Facebook:

SĂNĂTATE