Home Sanatate Pregătiri pentru murăturile de iarnă? Află cât de sănătoase sunt

Toamna este anotimpul în care gospodinele îşi pregătesc cămara pentru iarna lungă. Nu pot lipsi borcane cu murăturile de toate felurile, iar raftul de dulceaţă trebuie să fie plin.

Dar cât sunt de sănătoase? Fierberea, deshidratarea, congelarea, păstrarea în apă cu sare ori în oţet sau afumarea sunt cele mai uzuale metode de conservare.  Un nutriţionist explică unde sunt pericolele pentru organismul nostru.

Murăturile

Fiecare gospodină are o reţetă proprie. Nutriţionistul Lygia Alexandrescu spune că legumele conservate în apă cu sare neiodată artificial (dar și hrean, semințe de mărar și muștar, usturoi sau sfeclă roșie) au valoare nutritivă net superioară celor conservate în oțet.

“Legumele sunt astfel fermentate și se generează bacterii lactice cu rol probiotic și importante pentru imunitatea și sănătatea noastră digestivă. Conservantul în cazul murăturilor este acidul lactic, care favorizează producerea de vitamine și crește biodisponibilitatea lor. Atenție trebuie manifestată însă pentru aportul mare de sare pe care îl furnizează murăturile, consumându-le cu alimente mai puțin sărate”, afirmă nutriționistul.

Compoturile, gemurile şi dulceţurile

La acest capitol, un nutriţionist nu va recomanda niciodată consumul din belşug. Compoturile, gemurile şi dulceţurile sunt foarte bogate în glucide şi extrem de sărace în alţi nutrienți esențiali, fiind produse alimentare dezechilibrate nutrițional, care trebuie consumate rar și în cantități mici.

“Uscarea verdețurilor și a fructelor în special este o metodă veche de a păstra diverse poame: mere, pere, prune, gutui, struguri (stafide) peste iarnă. Prin uscare fructele se concentrează în zaharuri și își mențin calitatea fibrelor, mai ales dacă sunt uscate la rece. Odată cu uscarea înainte fructele erau și afumate, procedeu care le conservă, însă le încarcă și cu o serie de produși toxici (nitriți) pentru organism”,  mai spune Lygia Alexandrescu pentru AGERPRES.

Cum păstrăm fructele pentru iarnă

Sertarul din congelator ar trebui să fie folosit cu încredere pentru păstrarea fructelor pentru iarnă. Temeratura scăzută este cea mai sănătoasă metodă de conservare.

“Legumele și fructele trebuie bine spălate și uscate înainte de congelare. Cea mai mare parte din vitamine și enzime își păstrează proprietățile și după decongelare, de aceea, odată decongelate (la temperature frigiderului), legumele și fructele trebuie consumate la scurt timp. În cazul zarzavaturilor, al bulionului de legume, zacuștii, compoturilor și dulcețurilor de fructe, agenții de conservare sunt atât temperatura de fierbere, cât și concentrația mare de zaharuri existentă în aceste produse”, mai spune nutriţionista.

Desigur, acestea sunt sfaturi generale, în special pentru persoane care nu suferă de anumite boli. Cei care au probleme cu glicemia trebuie să se abţină cât mai mult de la conservele dulci. În timp ce oamenii care suferă de diferite afecţiuni gastro nu ar trebui să se înfrupte din borcanele cu murături, indiferent după ce metodă sunt preparate.

Dacă ţi-a plăcut acest articol, urmăreşte Rețeaua de Știri pe Facebook:

SĂNĂTATE