Home Social DOCUMENT: Transportul public în Bucureşti ar putea deveni gratuit

Autoritatea Municipală de Reglementare a Serviciilor Publice București ar dori ca transportul RATB să fie gratuit, în condițiile în care aproape două treimi dintre bucureșteni nu își plătesc călătoriile.

Astfel reprezentanții Primăriei Capitalei susțin că RATB ar face mai mulți bani dacă ar asigura gratuit serviciul de transport public pentru că s-ar elimina și o serie de cheltuieli.

Raționamentul unei astfel de soluții decurge din faptul că veniturile obținute de regie din vânzarea titlurilor de călătorie și abonamentelor reprezintă valori nesemnificative. În realitate, producția vândută realizată de regie reprezintă aproximativ 30% – 40% din volumul subvenției. Evident că vor dispărea o serie întreagă de cheltuieli generate de activitatea de vânzare a biletelor și abonamentelor: cheltuielile cu personalul pentru casiere și controlori, cheltuielile cu suportul material al titlurilor de călătorie (o valoare de 3.532.885 lei la nivelul anului 2013), cheltuieli cu întreținerea și exploatarea centrelor de vânzare, etc – se explică într-un raport al Autorității Municipale de Reglementare a Serviciilor Publice.

Însă nu e singura soluție găsită pentru creșterea veniturilor RATB. O alta ar fi tocmai inversă, majorarea prețului pentru o călătorie de la 1,3 lei la 1,8 lei sau eliminarea gratuităților pentru personalul Primăriei și instituțiilor și serviciilor publice din București, dar și pentru pensionarii cu o pensie mai mare de 2.500 lei.

Municipalitatea are in subordine 37 de instituții și servicii publice cu un numar de 6.407 posturi aprobate cu un grad de ocupare de 97%, adica aproximativ 5.960 posturi ocupate. Din administrația locală mai face parte și RADET cu un număr aproximativ de angajați de 4.000 persoane. În acest context valoarea maximă a veniturilor posibil de realizat din vânzarea titlurilor de călătorie este de: 9.960 persoane x 40,323 lei (abonament nominal toate liniile fără TVA) = 401.617 lei/lună, ceea ce înseamnă pe an 4.819.405 lei. Rezultă o reducere a volumului subvenției de exploatare cu 4.819.405 lei/an – se precizează în document

Reprezentanții Primăriei nu exclud nicio taxare pe ascuns a călătoriilor, adică aparatele de validat să fie setate astfel încât să valideze călătoria de pe card de la circa 70 centimetri.

În mijlocul de transport sunt suficient de multe validatoare, astfel că practic un călător nu poate fi mai departe de 70 cm de un validator și oricum trece pe lângă el când se urcă în vehicul. Chiar dacă cu intenție stă pe scară și nu circulă prin vehicul, tot se află în apropierea unui validator. Dacă are titlu valabil, sistemul va anula prețul unei călătorii sau va înregistra un călător cu abonament valabil – se precizează în raportul AMRSPB.

De asemenea, se propune ca în toate mijloacele de transport ale RATB să fie instalate la fiecare ușă o antenă suplimentară care să contorizeze fiecare card de abonament. Costul investiței ar fi de doar 300 de lei.  Astfel managementul traficului, a repartizării mijloacelor de transport și costurilor se va putea realiza în mod eficient, cunoscând situația reală din teren, susțin reprezentanții AMRSPB

Raportul complet  pe 2014 al Autorității Municipale de Reglementare a Serviciilor Publice îl puteți citi aici:

 

Dacă ţi-a plăcut acest articol, urmăreşte Rețeaua de Știri pe Facebook:

SĂNĂTATE