Home Opinii Șase întrebări fără răspuns despre moartea polițistului motociclist Bogdan Gigină

Sursa Foto: Politia Romana

Interesul naţional s-a prăbuşit marţi seară, într-o groapă din centrul Bucureştiului. Acolo a ieșit la iveală că totul era de fapt un interes personal. Acolo și-a dat ultima suflare un tânăr motociclist de doar 28 de ani, de la Rutieră, care însoţea, potrivit relatărilor martorilor și colegilor lui, coloana vicepremierului Gabriel Oprea, în timp ce acesta se întorcea de la restaurant.

Tragedia agentului Gigină dă naştere unor întrebări la care şefii instituţiilor din această ţară refuză cu încăpăţânare să răspundă. Orice cuvânt spus ar putea să deranjeze creierul din umbră al României şi să-i facă sprâncenele stufoase să se încrunte. Şi asta nu e de bine. O ştiu cei care au avut de a face cu el, fie că fac parte din structurile statului, fie din politică.

1. Era poliţistul Gigină în coloana lui Gabriel Oprea?

În primă fază, marţi seară, poliţia a spus că nu. Internetul a dat peste cap însă această muşamalizare. Pentru că, ghinionul celor care au vrut să scoată vinovat mortul, acum oamenii comunică mult mai uşor. Scriu pe reţelele sociale, scriu pe forumuri, scriu jurnaliştilor. Nu vor să tacă, aşa cum sperau unii. Pentru că s-au săturat să tacă.

Purtătorul de cuvânt al Poliţiei Capitalei, Diana Sarca, spunea, chiar la locul în care i s-a curmat viaţa colegului său, că poliţistul se afla în misiune şi se îndrepta către o zonă în care ar fi urmat să fluidizeze circulaţia.

Varianta oficială e contrazisă însă chiar de colegii poliţistului.

Din discutiile pe care le-am purtat cu un coleg de-al lui de la Brigada, motopolitistul era antemergator in coloana oficiala a domnului Oprea, care se grabea la…restaurant. Politia Capitalei spune ca de fapt colegul nostru nu avea nicio treaba cu coloana oficiala ci era trimis sa fluidizeze traficul rutier in zona. Noi pe cine credem? Hmmm…pai sa vedem. In general, motopolitistii din Brigada sunt folositi la insotiri, in cazuri rare la fluidizari de trafic. In al doilea rand, ce trafic si in ce scop il fluidiza la ora aia, la 10 grade si pe ploaie?! Oare nu pentru o coloana oficiala? – scrie un poliţist pe un forum.

Până acum, Ministerul de Interne a refuzat să răspundă la această întrebare simplă: “Era sau nu poliţistul Gigină în dispozitivul de fluidizare a traficului pentru Gabriel Oprea?”

2. Dacă poliţistul deschidea coloana, cum susţin martorii, de ce nu a oprit Gabriel Oprea?

Lipsa comunicării din partea instituţiei condusă de domnul general cu patru stele naşte întrebări peste întrebări. Iar aceasta este una dintre ele. Poliţistul Gigină ar fi fost antemergătorul coloanei. E imposibil ca, în momentul în care motociclistul a pierdut controlul şi a căzut în groapa de pe mijlocul drumului, cineva din maşina lui Oprea să nu vadă ce s-a întâmplat. Şi să nu îi fi atras atenţia şi domnului ministru.

A trecut ministrul de Interne, şeful tuturor poliţiştilor, nepăsător, pe lângă subordonatul său prăbuşit în canal?

Dacă e aşa, ce să înţelegem? Că toate declaraţiile lui despre cât de mult îi stimează pe cei care lucrează în poliţie nu fac nici cât două cepe degerate?

Securitatea națională nu este un domeniu al celor care caută un serviciu ușor la stat, ci al celor care, jurând credință României, își pun în pericol viața pentru țară și români – Gabriel Oprea, 14 septembrie 2015, la depunerea jurământului de către studenții anului I ai Academiei de Poliție Alexandru Ioan Cuza.

A fost un polițist adevărat, un profesionist, un om care și-a făcut datoria. Până în ultima clipă am sperat că viața acestui erou va fi salvată. Am pierdut oameni de valoare care și-au pus viața în pericol. Ei sunt eroii României – Gabriel Oprea, 23 august 2015, la înmormântarea poliţistului Gheorghe Ionescu, ucis de afaceristul turc Abdullah Atas.

3. Avea dreptul Gabriel Oprea să beneficieze de coloană oficială?

Codul rutier scrie clar cine şi în ce condiţii are dreptul să beneficieze de coloană oficială:

Art. 223
(1) Poliţia rutieră asigură însoţirea coloanelor oficiale cu echipaje specializate potrivit competenţei.

(2) Se însoţesc cu echipaje ale poliţiei rutiere demnitari români sau oficialităţi străine cu funcţii similare acestora, după cum urmează:
a) preşedintele României;
b) preşedintele Senatului;
c) preşedintele Camerei Deputaţilor;
d) prim-ministrul Guvernului.

(3) În situaţii deosebite, care impun deplasarea în regim de urgenţă, pot beneficia de însoţirea cu echipaje ale poliţiei rutiere şi miniştrii din Guvernul României sau omologi din străinătate aflaţi în vizită oficială în România, precum şi şefii misiunilor diplomatice acreditaţi în România, cu ocazia depunerii scrisorilor de acreditare.

(4) Beneficiază de însoţire şi candidaţii la funcţia de Preşedinte al României, pe timpul campaniei electorale, după validarea candidaturii, numai pe raza localităţilor unde au loc activităţile electorale.

Drept urmare, potrivit alineatului 3, domnul ministru Gabriel Oprea e obligat să iasă public şi să spună care era urgenţa la care se deplasa, având nevoie de coloană oficială.

4. Cine l-a trimis pe poliţistul Gigină în misiune, pe motocicletă, în ploaie?

Orice motociclist ştie că, pe timp de ploaie, circulaţia e cu mult mai dificilă. Sunt câteva aspecte la acest punct care trebuie luate în seamă:

– Carosabilul umed face ca aderenţa să fie mult mai mică decât atunci când şoseaua este uscată. Există oricând riscul unei acvaplanări care îi poate fi fatală motociclistului.

– Pe timp de ploaie, diferenţele de temperatură şi umiditate fac ca viziera căştii să se aburească din cauza respirației motociclistului. Iar, potrivit discuţiilor de pe acelaşi forum al poliţiştilor amintit mai sus, căştile pe care le au în dotare motocicliştii de la rutieră nu au acel dispozitiv pinlock, care ar împiedica acest fenomen.

– Evident, stropii care se aşează pe exteriorul vizierei ca urmare a ploii pun serios în încurcătură un motociclist aflat în trafic pe o astfel de vreme.

La ora accidentului, în Bucureşti ploua deja de câteva zeci de minute, iar şoseaua era umedă. Cel care a luat decizia de a trimite un motociclist în trafic, fie pentru fluidizare, fie într-o coloană oficială, îl are acum pe conștiință pe polițistul care avea doar 28 de ani.

5. Ce căuta groapa în mijlocul drumului?

Primăria Capitalei susține, într-un răspuns pentru Mediafax, că groapa a fost făcută în cadrul unei lucrări pentru remedierea unei avarii la reţeaua de distribuţie a gazelor naturale, solicitată de Distrigaz Sud Reţele, care avea aviz de la Primări până miercuri.

Codul rutier este destul de vag în ceea ce privește modul în care trebuie semnalizată o lucrare pe șosea.

Art5, alin 2) Administratorul drumului public sau, dupa caz, antreprenorul ori executantul lucrarilor este obligat sa semnalizeze corespunzator, cat mai repede posibil, orice obstacol aflat pe partea carosabila, care stanjeneste sau pune in pericol siguranta circulatiei, si sa ia toate masurile de inlaturare a acestuia, se arată în actul normativ.

Nu este precizat așadar ce presupune semnalizarea “corespunzătoare”. În cazul de față, în imaginile de la fața locului se vede că în jurul gropilor erau instalate garduri metalice mobile, de genul celor pe care le folosește și jandarmeria la mitinguri sau alte evenimente, precum și indicatoare reflectorizante.

Am putea spune că, deși această groapă era mai bine semnalizată decât multe alte obstacole de pe șoselele românești, lipseau luminile de avertizare sau elemente similare care ar fi făcut mult mai vizibil pericolul.

6. De ce tace Gabriel Oprea?

Nu-l putem bănui de lașitate pe un general cu patru stele al Armatei Române, nu-i așa? Drept urmare, tăcerea lui Gabriel Oprea poate fi pusă în seama unei strategii. O explicație nefericită îl poate costa cariera politică la care a muncit atât de greu. Au mai fost cazuri, sigur vă aduceți aminte de Radu Stroe care afirma că singurul lucru pe care și-l reproșează în privința intervenției la accidentul aviatic din Apuseni a fost faptul că tragedia a avut loc în mandatul lui. Sau pe Ioan Rus și celebra afirmație privind soțiile celor din diaspora care, rămase acasă, devin curve. Iar exemple sunt zeci.

Drept urmare, Gabriel Oprea va aștepta, cel mai probabil, ca acest subiect să se stingă de la sine, așa cum se întâmplă, invariabil, cu orice știre. Vor apărea teme noi de discuție în viața publică, DNA va mai face niște arestări, Ponta se va mai certa cu Iohannis, iar cazul polițistului Gingină va trece într-un plan secundar.

Iar abia atunci, domnul Oprea își va face apariția, prin vreo emisiune televizată, va povesti, dacă este întrebat, cât de rău îi pare de acest accident și de tânărul care s-a stins, cât de mult îi apreciază pe polițiști și munca lor, și cum interesul național primează.

Dar acest accident îl va urmări pe Gabriel Oprea toată viața. Va fi folosit împotriva lui în toate bătăliile, în toate luptele electorale, va fi amintit în toate scandalurile în care inevitabil sunt implicate persoanele publice.

Și, probabil, va fi forțat să renunțe la celebra sa sintagmă “interesul național”, care îi e atât de dragă.

Dacă ţi-a plăcut acest articol, urmăreşte Rețeaua de Știri pe Facebook: