Home Economic Nebunia Volkswagen. Românii pot da în judecată compania, dar riscă şi taxe...

Registrul Auto Român a anunţat vineri că a contactat conducerea reprezentanței grupului Volkswagen în România și a cerut transmiterea, în cel mai scurt timp, a listei tipurilor de vehicule ale mărcilor pentru care s-au folosit dispozitive sau tehnici de manipulare a emisiilor poluante.

Măsura face parte din demersurile autorităților de la București de a se lămuri dacă în România au ajuns maşini ale căror teste au fost falsificate. Şi asta pentru că, potrivit legii, RAR nu face omologarea maşinilor europene, responsabilitatea acestui lucru aparţinând producătorului şi a autorităţii din ţara în care maşina a fost omologată.

România va înființa, în perioada următoare, un Grup mixt de lucru ce va avea ca misiune identificarea măsurilor pe care statul român trebuie să le impună în cazul Volkswagen, a declarat Grațiela Gavrilescu, ministrul Mediului.

De rezultatul acestor verificări ar putea depinde soarta românilor care deţin autoturisme Diesel realizate de acest producător, cu motorizări 1.6 şi 2.0.

Mihai Titichi, jurist în cadrul Centrului European al Consumatorului România, afirmă că posesorii de Volkswagen pot cere despăgubiri în instanță producătorului, dar va fi foarte greu să aibă şanse de succes dacă autoritățile române nu se răbesc să finalizeze ancheta locală.

Dacă legislația este schimbată rapid cred că industria auto nu va fi foarte afectată și nici încrederea consumatorilor. În România, un client poate cere despăgubiri în instanță dar va fi foarte greu. Ttrebuie să dovedească prejudiciul, culpa producătorului și legătura de cauzalitate între culpă și prejudiciu. În schimb, dacă autoritățile naționale fac controale și descoperă că s-au încălcat normele privind emisiile de carbon, atunci pe baza acestor date consumatorul poate da în judecată producătorul. Dacă mașina este în garanție, clientul poate merge împotriva dealer-ului, dacă nu mai este în garanție, direct la producător, a explicat Titichi.

Există însă şi riscul ca românii să fie puşi să plătească o diferenţă la taxa de mediu, dacă se dovedește că noxele emise de autoturismele Volkswagen sunt peste cele admise de normele europene.

În mod sigur vor fi probabil puși să plătească diferența de taxă oamenii care au cumpărat această mașină fiind convinși că nu are emisii prea ridicate. Autoritățile românești cu siguranță vor cere banii aceștia de la populație. Populația ar trebui să fie supărată pe tema asta pentru că, în realitate, dacă această taxă trebuie s-o plătească cineva atunci trebuie să fie Volkswagen. Volkswagen va spune că nu trebuie să plătească această taxă pentru că și Comisia Europeană a considerat-o ca fiind ilegală, a explicat specialistul în fiscalitate Gheorghe Piperea pentru AGERPRES.

La rândul său, avocatul Marius Coltuc a menționat că statul român poate solicita Registrului Auto Român să cheme consumatorii să mai facă o dată testul de emisii.

Pentru cei care au plătit timbrul de mediu sau taxa de poluare, statul român prin RAR poate determina consumatorii în momentul în care există suspiciuni să mai treacă o dată să facă testul de emisii poluante. În momentul în care se face din nou testul de emisii poluante atunci se emite o nouă decizie de calcul. Dacă vor exista diferențe, atunci ANAF poate executa silit suma înscrisă în decizia de calcul sau să rămână cu mașina neînmatriculată, a arătat avocatul.

Comisia Europeană a solicitat tuturor celor 28 de state comunitare să demareze propriile lor investigații la nivel național cu privire la autoturismele Diesel produse de Volkswagen pentru a putea stabili dacă și cât de multe vehicule certificate în UE au fost echipate cu sisteme electronice speciale pentru evitarea standardelor referitoare la poluare, care încalcă reglementările Uniunii Europene.

Cel mai mare producător auto la nivel mondial, Volkswagen, este acuzat că ar fi manipulat rezultatele testelor autorităților SUA legate de emisiile vehiculelor comercializate de grupul german prin instalarea unui software care permitea mașinilor să îndeplinească standardele referitoare la poluare în timpul testelor, dar nu și în timpul operațiunilor normale. Din acest motiv, nivelul poluării era mai ridicat, susține Agenția pentru Protecția Mediului din SUA.

Reprezentanții VW au recunoscut că au falsificat datele la testele din SUA privind emisiile vehiculelor și au anunțat că 11 milioane de vehicule diesel vândute în întreaga lume au fost echipate cu sisteme electronice speciale, pentru evitarea standardelor referitoare la poluare. Numai în SUA, amenzile totale ar putea ajunge la 18 miliarde de dolari.

Sunt vizate modelele produse în ultimii șapte ani, inclusiv Jetta, Beetle, Golf, Passat și Audi A3.

Dacă ţi-a plăcut acest articol, urmăreşte Rețeaua de Știri pe Facebook:

SĂNĂTATE