Home Sanatate Sfaturi utile pentru o digestie mai uşoară după masa copioasă de Crăciun

O masă copioasă de Crăciun poate aduce multe dureri pentru un stomac mai sensibil. Produsele tradiţionale – cârnaţi, sarmale, şuncă, murături, cozonac  etc – nu sunt cele mai fericite combinaţii pentru o digestie mai uşoară.

Alimentaţia excesivă din această perioadă poate aduce urmări deloc plăcute pentru starea noastră de sănătate. Iar o astfel de problemă va influenţa şi starea noastră de spirit, dar şi a celor din jurul nostru.

Astfel, specialiştii în nutriţie vin cu sfaturi utile pentru a “ajuta” stomacul să poată digera mai uşor mâncărurile gustoase, dar grele din această perioadă.

Cea mai des întâlnită probemă este balonarea care arată o intoleranţă alimentară, un semnal care nu trebuie ignorat, spune nutriţionistul Lygia Alexandrescu.

“Câteva dintre cauzele cel mai des întâlnite ale balonării sunt alimentația excesivă — atunci când se consumă porții mari de alimente și se mai și combină macronutrienții (proteine, lipide, glucide) în mod necorespunzător, apare fenomenul de balonare. Există o serie de alimente care ar putea cauza balonare: fasolea, conopida, varza, ceapă, usturoiul, care trebuie să fie consumate în cantități limitate sau chiar eliminate din dietă” a explicat Lygia Alexandrescu pentru AGERPRES.

Şi înghițirea unor cantități mari de aer, adică ceea ce se numeşte aerofagie, poate cauza balonare. Ar fi util şi sănătos să ţinem cont de câteva sfaturi cum ar fi: vorbitul în timpul mesei, băutul lichidelor cu paiul sau mestecarea gumei.

Sfaturi utile pentru o digestie mai uşoară

Atunci când suferim de balonare este bine să facem o plimbare uşoară după masă, pentru a stimula eliberarea hormonilor care încurajează activitatea digestivă. Există şi medicamente pentru o digestie mai uşoară, dar şi ceaiul de mentă sau de fenel ajută la eliminarea gazelor.

Dacă avem probleme cu balonarea este bine să renunţăm la ceai negru, cafea, ciocolată sau grăsimi care pot favoriza spasmele tractului digestiv.

De altfel, trebuie să fim atenţi şi la temperatura la care consumăm mâncarea, trebuie să evităm să o mâncăm prea rece sau prea caldă, pentru a scădea incidenţa aerofagiei.

Este important să urmărim alimentele care produc balonare, pentru a le elimina mai uşor din dietă. Nici lactatele nu sunt cele mai bune, acestea pot fi  înlocuite  cu produse similare care nu conțin lactoză.

Însă, este important să facem diferenţa între balonare şi sindrom de colon iritabil. Un medic specialist poate oferi tratamentul de specialitate.

Pentru a evita o altă problemă, contestipaţia, este bine să creştem cantitatea de fibre alimentare asimilate: fructe, legume, cereale neprelucrate etc.

De asemenea, trebuie consumate 8 pahare cu apă pe zi, deoarece, în absența fluidelor, constipația devine și mai severă, susține nutriționistul pentru Agerpres.

Dacă problemele de digestie nu cedează prin remedii simple, atunci trebuie să mergem la un medic specialist, pentru un examen complet, pentru că balonarea poate semnala prezența unor afecțiuni serioase ale tractului digestiv.

Dacă ţi-a plăcut acest articol, urmăreşte Rețeaua de Știri pe Facebook:

SĂNĂTATE